Oprindelse

Den 15. april 1921 står som stiftelsesdag for Stoholm Idrætsforening. Foreningens formål var ved idræt af forskellig art at skaffe medlemmerne en sund legemsøvelse. Som den første formand valgtes V. Rønning.

Året efter anskaffede foreningen 11 trøjer, som skulle anvendes til fodbold, og den ville forsøge at opstille et hold til at spille mod Skives 2. hold. I april 1923 blev det besluttet at optage drenge i idrætsforeningen mod et halvårlig kontingent på 1 kr. Drengene fik tilladelse til at benytte banen til fodbold en gang ugentlig.

Højdepunkter

I 1931 blev Stoholm indmeldt i JBU, og foreningen gjorde sig hurtigt fordelagtigt bemærket. I løbet af få år rykkede den fra B-rækken op i Mellemrækken og spillede her i en lang årrække. Den kometagtige karriere kom ikke af sig selv, men var resultatet af et godt funderet ungdomsarbejde. Bestyrelsen var heller ikke blege for at tage utraditionelle midler i brug. I 1935 besluttede den således, at en cykel skulle bortloddes til fordel for en fodboldtræner. Lodsedlernes pris var 50 øre stykket. Året efter gav den boldudvalget lov til at antage 2 nye spillere fra Sparkjær samt betale rejseudgifter. Der vedtoges samtidig at afhænde en bold til Sparkær Idrætsforening for en pris af 10 kr.

Sensationel oprykning

I 1939-40 vandt klubben sit første kredsmesterskab. Bedriften blev gentaget i 1949-50, og her var klubben endda meget tæt på at skabe en sensation, men desværre blev den afgørende kamp om oprykning til den jyske mesterrække tabt. I 1966 kom sensationen derimod. Året før var klubben rykket op i Danmarksserien, og i debutsæsonen fortsatte spillerne med at imponere. Mandag den 16. maj 1966 skrev Skive Folkeblad om "Årets fodbolddag i Stoholm", hvor Stoholm og Skive tørnede sammen foran 2000 mennesker, der på det tidspunkt var tilskuerrekord i Stoholm. Stoholm vandt kampen med 2 – 0 og indtog 1.pladsen i rækken. Efter den sidste turneringskamp mod Vejen var oprykningen til 3. division en kendsgerning, og ved hjemkomsten blev spillerne modtaget med fakkeltog.

Stoholm på tipskuponen

Stoholms ophold i 3. division startede med et 1-5-nederlag til AIA, og det gik ikke meget bedre i Landspokalen, hvor holdet tabte 3-2 til Højslev fra Serie 2. Herefter vendte skuden dog, og holdet begyndte at få pointen på kontoen. Den 11. juni oplevede Stoholm at komme på tipskuponen, hvor klubben spillede mod Kolding og fik 1-1. Til lokalopgøret mod Viborg i september, som endte 5-1 i Stoholms favør, mødte ca. 4000 tilskuere frem, og de blev placeret på 60 landbrugsvogne og 4 lastbiler. På trods af et nederlag på 2-4 i sidste kamp mod Haderslev, endte holdet på en flot 4.plads i debutsæsonen. Stoholm fik to sæsoner mere i 3. division, før det begyndte at gå ned ad bakke med flere nedrykninger indenfor få år – til et niveau i de lavere serierækker, der svarede mere til klubbens og byens størrelse.

I 2004 er klubbens førstehold placeret i Serie 3.

Historien før 1950

Hent PDF her